Головна » Статті » Мої статті |
Використання інтерактивного навчання в початкових класах вчитель початкових класів Перегінської ЗОШ №2 Рожнятівського району Івано-Франківської області Бойко Л. М.
Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності. Вона має на меті створення комфортних умов навчання, за яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де вчитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Вчитель виступає в ролі організатора, лідера групи. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. У дітей молодшого шкільного віку дуже погано розвинене абстрактне мислення, зате переважає наочно-образне мислення. Для учнів цього віку притаманне правило: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути». При організації інтерактивних методів навчання до роботи включається слухова і зорова пам’ять, збільшується шанс задовольнити потреби різних учнів, чий спосіб сприйняття матеріалу може суттєво відрізнятися. Проте активації зорової і слухової пам’яті недостатньо. Понад 2400 років тому Конфуцій наголошував: Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію. А саме під час інтерактивного навчання учні критично мислять, проводять дискусії, сперечаються, приймають рішення, емоційно спілкуються між собою, розв’язують різні проблеми. Щоб подолати ускладнення в застосуванні інтерактивних технологій і перетворити боки їх на сильні, потрібно пам’ятати: · Інтерактивні технології потребують певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога. · Краще ретельно підготувати кілька інтерактивних занять у навчальному · році, ніж часто проводити похапцем підготовлені «ігри». · Використовувати спочатку прості інтерактивні технології, а потім складні. · На одному занятті можна використовувати одну-дві інтерактивні вправи. · Використання інтерактивних технологій удосконалює фаховий рівень вчителя. Провідні педагоги сучасності розрізняють такі форми організації інтерактивного навчання: 1. Фронтальна ( «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Критичне мислення», «Експрес-опитування», «Асоціативний кущ») 2. Кооперативна (робота в парах і групах) 3. Інтерактивні ігри («Рольова гра», «Спрощене судове засідання») 4. Технології навчання в дискусії (метод «Прес», «Обери позицію») У своїй педагогічній практиці стараюся використовувати всі форми організації. Серед фронтальних інтерактивних методів найчастіше використовую такі технології: «Мозковий штурм», «Метод «Прес», «Експрес-опитування», «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Займи позицію», «Критичне мислення». Найпростішою, на мою думку, формою організації інтерактивного навчання є робота в парах. Це так звана палочка-виручалочка вчителів початкових класів. Наприклад, для перевірки знань таблички множення і ділення я дуже часто використовую цей метод. Але для цього потрібно, щоб в класі панувала чесність. Адже в іншому випадку учні, вигороджуючи свого сусіда по парті, можуть обманути вчителя і сказати йому неправду (технологія «Взаємні запитання»). Ще широко використовую такі види робіт в парах:
Використовуючи таку форму організації, як робота в групах, досвідчені педагоги рекомендують утворювати групи з різнорідним складом учнів, включаючи туди сильних, середніх і слабких учнів. Група може бути сформована від 3-5 учнів, але не більше. У таких групах стимулюються творче мислення й інтенсивний обмін ідеями. Учні приділяють більше часу, коли висловлюють власну точку зору, можуть обговорити проблему детальніше й учаться розглядати питання з різних сторін. Найпоширенішими технологіями роботи в групах учнів початкових класів вважаю:
Технологію «Ажурна пилка» використовую на уроках читання, Я і України, математики. Технологію «Акваріум» найчастіше використовую на уроках мови, читання, природознавства. Технологію «Карусель» використовую рідко, тому що вона потребує чіткої організації і створюються проблеми з дисципліною. Але в цієї вправи є свої позитивні сторони: опитано всіх учнів класу і це зробили самі ж учні. Використовую цю технологію іноді на уроках природознавства і мови (при повторенні правил). Використана література:
| |
Переглядів: 2071 | Коментарі: 5 | |
Всього коментарів: 0 | |