Головна » Статті » Мої статті

Організація парної та групової роботи на уроках в початкових класах

Перегінська загальноосвітня школа I-III ступенів №2

 

  

Організація 

парної та групової

роботи на уроках

 

                                                 вчитель початкових класів

                        Бойко Л. М.

      Головна мета групової і парної роботи – розвиток мислення учнів. Як в кожній грі, тут існують свої правила. Правила можуть бути опрацьовані заздалегідь і використовуватись в подальшій роботі. Правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. Але складати і опрацьовувати їх треба разом з учнями. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно і потім вся робота підпорядковується цим правилам. Наведу приклади таких правил:

·       Починайте висловлюватись спочатку за бажанням, а потім по черзі.

·       Дотримуйтесь правил активного слухання, головне не перебивайте один одного.

·       Обговорюйте ідеї, а не особистості, які висловили цю ідею.

·       Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

·       Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

      На початкових етапах навчання учнів роботи в малих групах особливо ефективна технологія роботи в парах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. За умов парної роботи всі діти отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням можливість подумати, обмінятися ідеями з партнером і потім озвучити це перед класом. Ця форма роботи сприяє  сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, переконувати, вести діалог, дискусію. Така співпраця не дає можливості ухилитись від виконання завдання.

        Найчастіше на уроках можна використовувати такі види роботи в парах:

Ø гра «Незнайко» (один учень читає, інший виправляє помилки);

Ø «Інтерв’ю» (узяти ітервю і визначити ставлення партнера до заданого тексту, статті і т. д.);

Ø «Взаємні запитання» (протестувати та оцінити один одного);

Ø «Щоденник подвійних нотаток» (проаналізувати разом проблему, вправу чи експеримент, сформулювати підсумок уроку чи серії уроків, дати відповіді на запитання вчителя)

 

 

Для організації роботи в парах використовують такий алгоритм:

1.    Запропоновують учням завдання (завдання для невеличкої дискусії чи аналізу ситуації)

2.    Обєднують учнів у пари, визначають, хто з них буде говорити першим. Краще зразу визначити час на висловлення кожного в парі і спільне обговорення. Це допомагає досягти згоди щодо відповіді або рішення.

3.    По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом. За потребою це може бути початком дискусії або іншої пізнавальної діяльності.

         Співпраця в парах готує дітей для подальшої роботи в групах. Групова робота – це унікальна організація уроку. Вона забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вч.ителя. Він виступає організатором початку і кінця роботи: формулює завдання, спільну інструкцію по його виконанню, разом з учнями приймає участь оцінки результатів. Етап спільної оцінки допомагає формуванню самооцінки і самоконтролю школярів. Дуже важливо, що оцінюється робота всієї групи, а не окремих учнів. Помилки дітей обговорюються тільки в групі. Робота учнів перетворюється із індивідуальної діяльності кожного учня в співпрацю. Учні вимушені навчитися домовлятися швидко, не враховуючи особисті інтереси. Поступово учень починає відчувати клас частиною свого світу, він зацікавлений у підтриманні дружніх стосунків. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра. Працюючи в команді, Учень має можливість проявляти ініціативу (вибрати завдання, порадити, як організувати роботу); вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду.

        Велике значення має процес розподілу дітей класу на групи. Дуже часто вчитель об’єднує  дітей  в групи з урахуванням їх особистих можливостей. Відомо, що слабкому учню потрібні не стільки сильні, скільки терплячі і доброзичливі партнери. Школяру з високою активністю потрібен партнер здібний слідкувати за ходом міркувань. Об’єднання дітей «по бажанню» не завжди дає продуктивний результат. Тому що особисті відношення стають головними в розподілі доручень і організації роботи. Досвідчені методисти утворюють групи з різнорідним складом учнів, включаючи туди сильних, слабких і середніх. У таких групах стимулюються творче мислення й інтенсивний обмін ідеями.

     Оптимальною вважають групу з 3-6 осіб.

    За методичним посібником О. М. Ворожейкіної «100 цікавих ідей до проведення уроку» можна виділити такі способи об’єднання учнів у групи:

·       Учитель заздалегідь складає список груп.

·       Попросити учнів розрахуватися «на перший-другий…» за кількістю груп. Після розрахунку перші номери утворюють першу групу, другі – другу і так далі. Замість номерів можна використовувати кольори, пори року, країни тощо.

·       За бажанням учнів.

·       Об’єднати в четвірки дві найближчі пари, попрохавши повернути стільці учнів, які сидять за непарною партою. До початку заняття слід розставити столи й стільці таким чином, щоб учні відразу утворили потрібні групи.

·       Збереження стабільного складу групи протягом тривалого часу сприяє досягненню учнями майстерності в груповій роботі. У той же час зміна складу групи дозволяє всім учням попрацювати з різними людьми.

Як розподілити ролі всередині груп?

    Потрібно спочатку обрати головуючого, посередника, секретаря, доповідача.

    Головуючий (спікер):

o   зачитує завдання групи;

o   організовує порядок виконання;

o   пропонує учасникам групи висловитися по черзі;

o   заохочує групу до роботи;

o   за згодою групи визначає доповідача.

Секретар:

o   коротко й розбірливо веде запроси результатів своєї групи;

o   як член групи він має бути готовим висловити думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачеві.

Посередник:

o   стежить за часом;

o   заохочує групу до роботи.

    Активний слухач:

o   намагається переказати своїми словами те, про що тільки-но говорив хтось із членів групи;

o   допомагає сформулювати думку.

Журналіст:

o   ставить запитання-уточнення, що допомагають групі краще виконати завдання, наприклад, ті запитання, які могла б поставити інша сторона під час дискусії.

Поведінка учителя під час групової роботи:

   Учитель може:

1)   контролювати;

2)   організувати;

3)   оцінювати роботу учнів;

4)   пропонувати учням різні варіанти рішення;

5)   бути наставником, джерелом інформації;

   Кожен педагог, використовуючи роботу в групах, повинен пам’ятати:

  1)недоцільно приділяти свою увагу тільки одній групі,забувши про інші;

  2)виправляти помилки (окрім тих випадків, коли учні самі звертаються по допомогу);

  3)недоцільно виправляти або критикувати перші висловлювання, навіть, якщо припущено грубу помилку. Цю роботу повинні виконати учні в доброзичливій формі.

 4)непотрібно давати відповідь на запитання, якщо на нього може відповісти будь хто з учнів.

 5)педагогу не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти (учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя );

6)але ближче ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, педагог може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання.

            За технологією застосувань парну і групову роботу можна поділити на слідуючі види:

·       збирання інформації з певної теми;

·       інтенсивна перевірка обсягу й глибини знань;

·       розвиток вмінь аргументувати власну позицію.

Наведу кілька прикладів форм групової роботи на уроках:

                          Карусель

    Розставити стільці у два кола. Учні, які сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центра, а ті, які сидять у зовнішньому – обличчям до них. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє –рухливе:за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером. Мета: пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.

                                 Акваріум

   Слід об’єднати учнів у групи по 4-6 учнів  і запропонувати їм ознайомитися із завданнями. Одна із груп сідає в центрі класу. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії. Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу із завданням і нагадує правила дискусії в малих групах. Групі пропонується впроголос упродовж 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Учні, які перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у перебіг обговорення. По завершенні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а учитель ставить класу запитання:

-         Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?

-         Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?

    Така бесіда може тривати 2-3 хвилини. Після цього місце в «акваріумі» займає група, котра обговорює наступну ситуацію.  

 

                             Ажурна пилка

     Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи.

     Під час роботи за допомогою технології «Ажурна пилка» учні повинні бути готовими працювати в різних групах.

·       Спочатку учень працюватиме в «домашній» групі;

·       Потім він в іншій групі буде виступати в ролі експерта з питання, над яким він працюватиме в «домашній» групі та отримує інформацію від представників інших груп;

·       В останній частині заняття учень знову повертається в свою «домашню» групу, для того, щоб поділитися тією інформацією, яку йому надали учасники інших груп.

                        Ротаційні трійки

Об’єднати  учнів у трійки. Розмістити трійки так, щоб кожна з них

бачила трійку праворуч і трійку ліворуч. Поставити кжні трійці однакове запитання. Кожен у трійці має відповісти на це запитання по черзі. Після короткого обговорення запропонувати учасникам розрахуватися від 0до 2. Учні під №1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з №2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з №0 залишаються на місці і є постійними членами трійки. Таким чином утворюються повністю нові трійки.

                              Магічні дрібнички

  Учнів об’єднують у пари чи групи. Не треба говорити «правильна» відповідь чи «неправильна». Варто допомогти опанувати інформацію і прийняти власне рішення. Рішеня учнів треба сприймати серйозно, треба слідкувати за тим, щоб ніхто не залишився поза групою. Під час обговорення інформації учні мають користуватися великими аркушами і маркерами. Червоний – знак підвищеної уваги, чорний колір використовують тоді, коли те, що пишуть учні, є неприємним і небажаним.

 

Використана література:

  1. О. М. Ворожейкіна «100 цікавих ідей до проведення уроку» (2010 рік, ТОВ «Видавнича група  «Основа», 2011 рік )
  2. Стаття «Сучасні технології» («Початкова освіта», №32, серпень, 2008 рік )
  3. Розробки уроків «Інтерактивні уроки природознавства. Проектна технологія» («Початкова освіта», №8, лютий, 2010 рік)
  4. Стаття «Загальні поняття про інтерактивні технології» ( «Початкова освіта», №37, жовтень, 2011 рік )         

 

Категорія: Мої статті | Додав: lubaboiko (04.02.2014)
Переглядів: 7570 | Коментарі: 12 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 Mymncitty  
0
com 20 E2 AD 90 20Viagra 20Bali 20Chemist 20 20Kamagra 20Viagra 20Cialis 20Elad viagra bali chemist While Canada s labor market has rebounded sharply from thedepths of the recession, the number of long term unemployed hasrefused to budge, the Organization for Economic Co operation andDevelopment has found <a href=http://propecias.buzz>how to get propecia</a> What Are the Health Benefits of Grapefruit

Ім`я *:
Email *:
Код *: